Friday, June 27, 2014

SELAMAT HARI UMIABI

Assalamualaikum .

SELAMAT HARI UMIABI

Sehari sebelum berpuasa aku masih lagi di tempat belajar kerana ada tanggungjawab perlu diselesaikan. Setahun sudah aku memegang jawatan biro akademik di kolej di sebuah universiti. Sebenarnya, biro akademik tidak masuk dengan jiwaku( ambo) huhu aku lebih kepada lasak-lasak , kalu dapat biro sukan kan seronok ,baru ada masuk. Ya Allah tidak bersyukur langsung aku ni kan, ada-ada sahaja, tetapi Alhamdulillah aku bersyukur sepanjang aku menjadi biro akademik dapat  bnyak pengalaman, kenal hati budi masing-masing.Haa, time buat kerja la kita tahu dia tu bertanggungjawab ke tidak orang tu. Apa pun memang seronok.

Duduk seorang dalam bilik,

Teringat umi abi,

Buat apa?

Makan ap?

Ingat !!!!!!!!!!!!!! kalau sayang ,di kau sisipkanlah dalan doamu kepada ibubapamu.


Terima kasih sebab jagaku dan adik-adikku penuh dengan kasih sayang
Terima kasih sebab bagi didikan kepada kami
Terima kasih sebab bagi duit perbelanjaan ke sekolah
Terima kasih sebab melahirkanku dan adik-adikku
Terima kasih semuanya umi.

Aku tahu kau penat mencari duit untuk belanja sekolah ku dan adikku,
Sabarlah wahai umiabi,

masih segar dalam ingatanku ketika sedang duduk di depan rumah

Umi: belajar la bersungguh-sungguh. Umi tidak ada harta hendak bagi dekat anak-anak tetepa umi hantar Along dan adik-adik ke sekolah dan belajar bersungguh-sungguh.

 Aku: sebak didada (curah-curah air mataku)Allahu

Aku sedih bila aku tengok umiku sakit kaki kalau bekerja,umiku penoreh getah abiku pula mekanik. Sebak sangat time tu , umi cakap, umi sudah penat bekerja tapi  ingin cari duit sebab ingin sekolah anak-anaknya. Hah, teringat masa kat kebun time teman umi menoreh, umi gembira tengok anak-anak umi dapat sambung belajar ,time tu pula adik yang ke tiga  dapat 8A dalam PMR berbunga hati umiabi time tu..


Ya Allah.

Umiabi doakan along dan adik-adik berjaya di dunia dan diakhirat(sedih)


No comments:

Post a Comment